Het Proces

Het Proces Het is een fantastisch avontuur om je nieuwe “2e hands/collectors item/klassieker/old timer/supercar” op de veiling in Japan aan te schaffen. Allereerst omdat je zelf bepaalt wat je betaalt. Jij bepaalt namelijk zelf wat je (uiterste) bod wordt, en wat je dus uiteindelijk betaalt. Hieronder in het kort stapsgewijs het proces: – Lid worden van een Veiling site / bedrijf in Japan
  • Om daadwerkelijk te kunnen/mogen bieden, vragen alle sites/bedrijven een soort borg. Meestal vanaf Y. 200.000(+/- E. 1.600,-). Dan zou je kunnen bieden tot Y. 2.000.000(+/- E. 16.000,-).
– Bieden/aankopen
  • Wanneer je een auto hebt gevonden, vraag je op de site de vertaling aan van het veilingblad (staan gegevens op als staat van auto/Interieur, km stand, eventuele schades, opties, etc). Als dat naar wens is doe je een bod (dit is vaak NOG niet bindend). In veel gevallen bieden deze sites/bedrijven een fysieke controle aan op de auto (kosten zitten in de fee verwerkt wanneer de auto wordt aangekocht). Deze controle bevat extra foto’s (plusminus 40/50) en/of filmpje van lopende motor. Ze checken of de Motor loopt, foutmeldingen aangegeven worden, en kijken naar de complete staat van de auto. Hier krijg je een klein rapportje van, om een nog beter beeld te krijgen van de auto. Hierna moet je (op tijd) je bod HERbevestigen (of verhogen of verlagen) zodat zij jouw bod kunnen uitbrengen. Let wel, de auto’s zijn soms maar 2 of 3 dagen op de site te zien. Bij elke auto staat een datum/tijd wanneer deze geveild wordt, maar dit is soms al binnen 48 uur. Wanneer er een persoonlijk controle kan plaats vinden, en gewenst is, moet dit wel minstens 24 uur van te voren bij de veiling site bekend zijn om dit te realiseren.
– Gewonnen/gekocht
  • Je had het hoogste bod, en je hebt de auto “gewonnen”. Je krijgt van de VS een email met de bevestiging welke auto je gewonnen hebt, en tegen welke prijs (kan ook minder zijn dan je uiterste bod;). Binnen een paar dagen krijg je van de VS ook een factuur, welke hun ZSM betaald willen zien. Op de factuur krijg je de volgende kosten gespecificeerd:
  • Prijs van de Auto(uiteindelijke geaccepteerde bod)
  • Insurance kosten
  • Buying fee
  • Inland transport
  • Shipping naar land/Haven van bestemming
  • Wanneer de factuur betaald is regelt de veilingsite vanuit Japan het export document en het transport via land en zee tot aan de Haven van bestemming.
– Aangekomen in haven van bestemming
  • Met de documenten, die je hebt gekregen vanuit Japan, ga je naar een bedrijf dat voor jou de import en btw aangifte voor de invoer kan regelen.
  • Wanneer deze geregeld en betaald zijn, krijg je van dit bedrijf een document waarmee je de auto kan ophalen op de Terminal (let op, de auto heeft geen kenteken, dus je mag er niet mee rijden op openbare weg. Met groene platen of een auto ambulance uiteraard wel).
– Kenteken registratie
  • Auto’s van na 1998, moeten een individuele EU typekeuring ondergaan. Doordat men in Japan aan de andere kant van de weg rijdt, moet bijvoorbeeld de voorverlichting worden aangepast, de mistlamp op de goede plek branden, en nog wat kleine veranderingen. En natuurlijk moet de auto voldoen aan de APK eisen van de RDW en/of van TUV/Dekra. Dit kan in Nederland via de RDW in Lelystad (lange wachttijd), of bijvoorbeeld ook via Duitsland via de TUV of Dekra. Via Duitsland is wat duurder, maar wel vaak iets sneller. Na deze (goed)keuring kan de auto op kenteken gezet worden, en kun je eindelijk van je auto gaan genieten.
– Overige puntjes om op te letten
  • Denk hierbij aan de wat nieuwere modellen met steeds meer software in het dashboard en de entertainment (radio/dvd/navi/telefoon) in de auto. Wanneer je deze geheel in het Nederlands wilt hebben, en goed werkend, dat soms de radio compleet vervangen moet worden, en het dashboard bij de dealer of specialist voorzien moet worden van de goede Nederlandse software. Dit kan soms best prijzig zijn, dus laat je goed informeren.
  • Door het wisselende klimaat in Japan, kunnen rubbers onder de auto ietwat uitdrogen. Denk hierbij bv aan de draagarm rubbers.
Al met al, na een grote beurt, en de software/Radio aanpassingen, rijd je vaak een ZGAN Klassieker / Supercar / Youngtimer met een zeer lage KM stand voor onze Europese begrippen. Ofwel, een Premium import ex Japan.

Door goede samenwerking met onze partner in Japan kunt u via ons een login verkrijgen, rondneuzen op de website voor kavels in Japan, en via ons biedingen doen zonder een borgstelling in Japan te deponeren.