FAQ

Meest voorkomende vragen en antwoorden

Wat kost het om een auto te importeren?

Als u bij ons een vrijblijvende offerte aanvraagt, dan sturen wij altijd een gespecificeerd overzicht van de te verwachten kosten. Zo kunt u eenvoudig bepalen of het rendabel is om het voertuig te importeren en of u alles of slechts een gedeelte aan ons wilt uitbesteden.

Stuur bij uw aanvraag altijd zoveel mogelijk informatie mee over de locatie en specificaties van het voertuig. Indien het voertuig ergens te koop staat, stuur ons dan de internetlink. De meeste advertenties bevatten voor ons voldoende informatie om een complete offerte op te stellen.

Doorlooptijd import-traject

Aangezien ieder traject uniek is – en wij meerdere en verschillende trajecten aanbieden – raden wij u aan om voor een goede indicatie van de totale doorlooptijd en een uitgebreide toelichting hierop vooraf contact met ons op te nemen.

Bpm betalen

Op het moment dat u een voertuig importeert, dient u bijna altijd bpm af te dragen. Er zijn vrijstellingen mogelijk voor voertuigen die als verhuisgoed of erfgoed worden geïmporteerd. Bij oudere voertuigen (17,5 jaar en ouder) is de leeftijdskorting op de bpm 100% en hoeft er dus geen bpm te worden afgedragen. Daarnaast geldt er in sommige gevallen diplomatieke vrijstelling voor medewerkers van ambassades, consulaten, internationale organisaties, NAVO-strijdkrachten en militaire begraafplaatsen. Houd er rekening mee dat er, ook wanneer u geen bpm hoeft af te dragen, te allen tijde wel bpm-aangifte moet worden gedaan.

Hulp bij aankoopkeuring

 

Als importdienstverlener kunnen wij u van dienst zijn bij het gehele import-traject nadat het voertuig is aangeschaft. Wij kunnen dus niet bemiddelen in de aankoop zelf. Indien u een aankoopkeuring wilt voor een Duits voertuig, zijn daar in Duitsland meerdere mogelijkheden voor. Zo zit er in elke Duitse gemeente een TÜV of DEKRA station waar u een vakkundige keuring kunt laten uitvoeren.

Wetgeving en rekenmethodes bpm

De bpm kan op diverse manieren berekend worden. Zo spelen factoren als marktwaarde, leeftijd en CO2-uitstoot een rol. De afschrijving op de bpm kan bovendien berekend worden op basis van de forfaitaire afschrijvingstabel, de erkende koerslijst of een taxatie door een erkend taxateur. Bovendien is het daarom toegestaan om de bpm te berekenen op alle manieren die waren toegestaan tussen de datum van vandaag en de datum waarop het voertuig voor het eerst is toegelaten (meestal is dit gelijk aan het bouwjaar). Hierbij mag de gunstigste rekenmethode geselecteerd worden. Dit wordt ook wel de ‘historische bpm berekening’ genoemd.

Allrisk verzekerd importeren

Als u het import-traject aan ons uitbesteedt, dan is het voertuig zowel tijdens Europees transport over de weg als gedurende de stalling op ons beveiligde terrein verzekerd. Voor internationale verscheping bieden wij optioneel een verzekering aan. Als u het voertuig met een tijdelijk kenteken zelf ophaalt, dan is alleen een WA-verzekering standaard inbegrepen. Heeft u een specifieke vraag? Neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst!

Eisen import-auto voor Nederlands kenteken

Een auto moet, voordat het in Nederland de weg op mag, voldoen aan de Nederlandse eisen. In de praktijk blijkt dat voertuigen van buiten Europa vaak verlichtingsmatig niet voldoen. Zo ontbreken vaak het mistachterlicht en de zijknipperlichten en moeten de stadslichten worden aangepast. Europese voertuigen voldoen meestal al aan de gestelde voorwaarden. Bij rechts gestuurde voertuigen uit bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk dient bijvoorbeeld wel het lichtbeeld te worden gewijzigd.

Navigatie-software, alarm en in-car entertainment

Veel voorkomende aanpassingen zijn trouwens niet strikt noodzakelijk voor de keuring, maar zijn van praktische aard. Denk hierbij aan in-car entertainment, het aanpassen van de software om de taalinstellingen in navigatiesystemen en boardcomputers te wijzigen of inbouwen van een alarminstallatie (bij duurdere voertuigen vaak verplicht door de verzekeringsmaatschappij). Indien u bij ons een offerte aanvraagt zullen wij altijd proberen om u van te voren een zo goed mogelijk beeld te geven van de benodigde en optionele aanpassingen en bijkomende kosten. Uiteraard kunt u ook altijd contact met ons opnemen. Wij zijn u graag van dienst!.

Als u een schadevoertuig importeert, dan kan de RDW in bepaalde gevallen een zogenoemde WOK-status (Wachten op Keuren) afgeven. Hierbij wordt het voertuig gewoon opgenomen in het kentekenregister, maar zal het kenteken pas worden afgegeven zodra de afkeurpunten zijn verholpen. Dit bewijst u door het voertuig opnieuw aan te bieden aan de RDW. Zij voeren dan een zogenaamde WOK-keuring uit.

WOK1- en WOK2-status

De RDW hanteert twee WOK-statussen, te weten een WOK1 en WOK2 status. De RDW maakt dit onderscheid om simpelweg de mate van schade aan te geven. De procedures, zoals hierboven beschreven, zijn voor beide statussen gelijk. Hieronder staan de richtlijnen voor een WOK1- en WOK2-status op een rij.

Europese fabrieksgarantie

Wanneer u een voertuig vanuit Europa importeert, behoudt u in principe de Europese fabrieksgarantie. Mochten er binnen de garantietermijn mankementen zijn, dan kunt u hiervoor terecht bij de merkdealer.

Belastingvoordelen voor voertuigen

Voor bepaalde voertuigen en personen zijn er belastingvoordelen van toepassing. Hieronder leest u welke belastingvoordelen er bestaan.

Vrijstellingen voor verhuisgoed-/erfgoedvoertuigen

Voor voertuigen van buiten de EU, waarvoor een verhuisgoed- of erfgoedvrijstelling is verkregen, geldt een vrijstelling op de bpm, btw en invoerrechten. Voor verhuis-/ of erfgoedvoertuigen van binnen de EU geldt er een vrijstelling op de bpm. Eigenaren van verhuis- en erfgoedvoertuigen dienen wel de motorrijtuigenbelasting te betalen.

Voertuigen op grijs kenteken

Een ondernemer die een voertuig aanschaft voor het bedrijf hoeft, als het een grijs kenteken voertuig betreft, geen bpm te betalen. Daarnaast kan een ondernemer een korting krijgen op de wegenbelasting. Wanneer u als particulier een grijs kenteken wilt rijden, dient u wel pbm te betalen wanneer het voertuig jonger is dan 5 jaar (vanaf datum eerste inschrijving).

Zuinige voertuigen

Per 1 januari 2013 is de bpm voor voertuigen volledig afhankelijk van de CO2-uitstoot. Hoe zuiniger het voertuig is, hoe minder bpm er betaald hoeft te worden. Voor volledig elektrische voertuigen geldt er zelfs een vrijstelling. De CO2-grenzen worden jaarlijks aangescherpt.

Klassiekers

Voor klassieke voertuigen gelden er een aantal aantrekkelijke voorwaarden. Zo zijn klassieke voertuigen vrijgesteld van bpm, invoerrechten en hoeft er bij import slechts 9% BTW betaald te worden (in plaats van 21%). Een voertuig wordt aangemerkt als ‘klassiek voertuig’ wanneer het voldoet aan een aantal voorwaarden.

Speciale voertuigen

Voor speciale voertuigen zoals taxi’s, (dieren)ambulances, brandweer, politievoertuigen, geldtransportauto’s, gevangenenvervoer, invalidenvervoer en lijkwagens geldt er een speciale regeling met betrekking tot de bpm. Men dient de bpm in deze gevallen af te dragen, maar kan deze achteraf terugvragen via de Belastingdienst.

Voertuigen met een oorsprong binnen de eu of landen waarmee de eu een handelsverdrag heeft gesloten

Bij het importeren van een voertuig van buiten de Europese Unie, dient u in principe invoerrechten over de invoerwaarde (factuurwaarde voertuig + waarde transport) te betalen. In bepaalde gevallen kan er korting op of vrijstelling van de af te dragen invoerrechten worden verkregen. Dit is het geval wanneer een voertuig zijn ‘preferentiële oorsprong’ heeft in een land binnen de EU of in een land waarmee de EU een handelsverdrag heeft gesloten. Dit kan worden aangetoond met een EUR.1 document.

Diplomatieke vrijstelling bpm, btw, invoerrechten en mrb

In sommige gevallen geldt er een diplomatieke vrijstelling op de bpm, btw, invoerrechten en motorrijtuigenbelasting voor medewerkers van ambassades, consulaten, internationale organisaties, NAVO-strijdkrachten en militaire begraafplaatsen.

Wanneer je als particulier een gebruikte auto vanuit een ander land binnen de EU importeert, dan hoef je in Nederland geen btw af te dragen. Dit kan je een klein voordeel opleveren, aangezien het btw-percentage in veel Europese landen lager ligt dan hier. Een voertuig is voor de Belastingdienst ‘gebruikt voor de btw’ wanneer het voertuig meer dan 6.000 km heeft gereden of wanneer het voertuig ouder is dan 6 maanden.

Import nieuwe auto binnen de EU

Indien een voertuig jonger is dan 6 maanden of minder dan 6.000 kilometer heeft gereden, dan wordt het voertuig voor de btw als ‘nieuw’ aangemerkt en bent u als particulier wél verplicht om btw te betalen in Nederland. In de praktijk zal het meestal voorkomen dat u ook in het buitenland btw betaalt waardoor het financieel niet lonend is een dergelijke auto te kopen. Voor ondernemers is het wel mogelijk om btw-vrij te kopen, zij dienen vervolgens de btw mee te nemen in de reguliere jaaraangifte. Autobedrijven (met name in Duitsland) houden vaak aanvankelijk de btw achter als borg. Dit kunt u na registratie in Nederland weer terugvragen bij de verkopende partij. De Nederlandse Belastingdienst kan u hier mee helpen, maar houd er rekening mee dat dit een tijdrovend proces kan zijn waarbij u veel zelf moet regelen.

Bpm en de belastingdienst

Om bij de import van een voertuig af te kunnen schrijven op het te bepalen bpm bedrag, is het van belang dat het voertuig als ‘gebruikt’ kan worden aangemerkt. Een voertuig is volgens de definitie van de Belastingdienst ‘gebruikt voor de bpm’ wanneer het voertuig meer dan 3.000 km heeft gereden óf wanneer het voertuig ouder is dan 12 maanden. Ook dienen er gebruikerssporen aanwezig te zijn.

Uitgaan van kilometerstand en strenge definitie blijkt onjuist volgens de Hoge Raad

Er bestaat al jaren discussie rondom de huidige definitie van ‘gebruikt voor de Belastingdienst’. Dit komt doordat deze, juridisch gezien, in twijfel kan worden getrokken. De leeftijd of kilometerstand zou namelijk niet van doorslaggevend belang moeten zijn. Dit is op 29 januari 2016 dan ook bevestigd door de Hoge Raad der Nederlanden. Ook zijn er uitspraken geweest door de rechtbank in Arnhem (21 april 2016) en Gerechtshof Den Bosch (21-04-2016). Zij hebben beoordeeld dat een auto als gebruikt kan worden aangemerkt zolang het voertuig al eens een registratie heeft gehad. De kilometerstand speelt hierbij dus geen rol.

Het thema ‘nieuw en gebruikt voor de bpm’ is op het moment van schrijven erg actueel. Houd er aub rekening mee dat bovenstaande informatie nog niet in beleid is omgezet en dat de overheid nog in hoger beroep kan gaan.

Import-traject binnen EU

De import van een voertuig binnen de EU begint bij de aankoop. Nadat u een auto heeft gekocht, dient het voertuig getransporteerd te worden. Aangezien u als Nederlands ingezetene niet mag rijden in een auto met een buitenlands kenteken in Nederland, wordt in de meeste gevallen gekozen voor transport op een oplegger. Eenmaal aangekomen in Nederland dient het voertuig gekeurd te worden. Dit gaat bij Europese voertuigen rechtstreeks via de RDW (via VDS op eigen locatie). Technische aanpassingen zijn voor Europese voertuigen meestal niet nodig. Nadat de keuring is verzorgd, krijgt u te maken met de Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen (BPM). Dit bedrag dient berekend en aangegeven te worden bij de Belastingdienst. Nadat het BPM bedrag is voldaan, wordt het voertuig op uw naam gezet en ontvangt u het kenteken.

Import buiten Europa

 

Hoe het import-traject er voor voertuigen van buiten Europa uit ziet, hangt helemaal af waar het voertuig vandaan komt. Hieronder staat beschreven hoe het import-traject van buiten de EU ongeveer verloopt en met welke kosten u rekening moet houden. Wilt u meer weten over het import-traject binnen de EU? 

Traject en kostenposten

Het importeren van een auto buiten de EU begint meestal bij de aankoop. Wanneer u eenmaal uw droomauto heeft aangeschaft, dan dient het voertuig naar Nederland getransporteerd worden. Het transport bestaat uit het binnenlands transport (van de dealer waar u de auto gekocht heeft, naar de haven), de zeevracht naar Nederland en het transport in Nederland van de haven naar de gewenste locatie. Voordat het voertuig het havendepot in Nederland kan verlaten, dienen de invoerrechten (bij een personenwagen 10% van het aankoopbedrag voertuig) en BTW (21% van invoerrechten + transportkosten) te worden betaald.

Vervolgens moet het voertuig technisch aangepast worden aan de eisen conform de Europese wetgeving. Vaak ontbreekt een mistachterlicht, moeten stadslichten worden aangepast of ontbreken de zijknipperlichten. Eenmaal aangepast kan het voertuig gekeurd worden. Dit gebeurt bij een niet-Europees voertuig vaak in 2 delen. Eerst wordt het voertuig via een Duitse keuringsinstantie voorzien van een individuele typegoedkeuring en vervolgens wordt de Nederlandse RDW-keuring uitgevoerd. Wanneer u dit traject aan ons uitbesteed, dan gebeurt dit allemaal op onze eigen locatie. Wij hebben een eigen keurstraat waar Duitse en Nederlandse (RDW) keurmeesters duizenden voertuigen per jaar keuren. Als het voertuig eenmaal is gekeurd, krijgt u te maken met de Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen (BPM). Dit bedrag dient berekend en aangegeven te worden bij de Belastingdienst. Nadat het BPM bedrag is voldaan, wordt het voertuig op uw naam gezet en ontvangt u het kenteken.

Verhuisgoed

Indien uw voertuig onderdeel uitmaakt van de verhuisboedel, kunt u in veel gevallen een vrijstelling krijgen op de invoerrechten, btw en bpm. Tevens is in tegenstelling tot reguliere import-voertuigen een individuele typegoedkeuring voor voertuigen buiten de EU niet nodig. Wel dient er altijd bpm-aangifte te worden gedaan en kunt u te maken krijgen met de kosten voor de technische ombouw (verlichtingsmatig), keuring, leges, kentekenplaten en tenaamstelling.

 

Neem voor advies op maat contact met ons op!