Waarom import uit Japan

Premium Import Japan

Wanneer je een mooie, goed onderhouden, 2e hands, luxe, exclusieve, Europese auto zoekt met weinig km’s voor een eerlijke prijs, dan raden wij aan deze in Japan op de veiling te aan te schaffen.

Wij Als ‘PremiumImportJapan’ kunnen dit gehele traject voor U verzorgen, volledig naar uw eigen wens. Vul DIT formulier in voor een geheel vrijblijvende offerte op maat, en naar uw wens.

Waarom een goede keus?

– Lage KM stand
Japan is vrij dichtbevolkt in de grote steden. In diezelfde grote steden is het dan ook haast onmogelijk een parkeerplek te vinden nabij je werk, en mag je zelf alleen een “KEI-CAR”( Max 64pk, 660cc, 3.40m breed, en 1.48m lang) bezitten wanneer je geen eigen parkeerplek hebt! Zeer zelden word dan ook de auto gebruikt om op het werk komen, maar maakt men massaal van het openbaar vervoer gebruik.
Dat verklaart vaak de voor Europese begrippen extreem lage kilometerstanden op de auto’s aldaar.


Foto: Japanners die in een trein geduwd worden, foto Autoluw Tokio

– Auto zonder krassen of deuken
Omdat men in Japan de auto niet als dagelijks gebruiksvoorwerp aanschaft, maar meer voor ritjes naar familie en boodschappen, vind je op deze auto’s sowieso al minder gebruikers sporen (deurschades, inparkeer schades of krassen) dan hier in Europa. Het is in Japan ook niet gebruikelijk om in een auto met schade (deuken/krassen) te blijven rijden. Deze kleine schades worden vrijwel direct verholpen, zodat de auto er altijd pico bello bij staat.

Wheeler Dealer in Japan

 

– Links gestuurd.
De auto op zich is voor de Japanner meer dan alleen een vervoermiddel. Het is een pronkstuk waar men zuinig en trots op is, en geeft een bepaalde status aan de eigenaar. Wanneer men een Europese auto (Mercedes, BMW, Audi, Volvo, Lancia, etc etc) bezit in Japan, werkt dit status verhogend. Die status krijgt wederom een boost wanneer het stuur aan de linker kant zit! (In Japan rijdt men immers links, en zit het stuur standaard aan de rechterkant van de auto).
Wat oudere links gestuurde Europese auto’s welke op de veiling in Japan te koop worden aangeboden, zijn volgens ons niet zo begeerlijk meer voor de lokale markt, en worden meestal verkocht voor export naar Europa.

– Meest luxe uitvoeringen
De mensen in Japan die het zich kunnen veroorloven een Links gestuurde Europeaan aan te schaffen, rijden uiteraard niet in het instap model Fiat Panda. Deze welgestelden kiezen vaak de meest luxe en exclusieve modellen. Denk hierbij bv aan:
• Mercedes S, E, ML, GL, G met alle opties, AMG, Brabus etc.
• BMW Alle modellen, + Alpina modellen (ook Diesel)
• Audi RS, S
• VW topmodellen, Passat W8, VW R32, Touareq, etc
• Lancia Delta Integrale
• Alfa Romeo GTA
• Fiat Abarth
• Volvo T5-R, V70, XC90, C30, C70, etc
• Klassieke supercars als, Ferrari, Porsche, Maserati, Lamborghini.
• Collector cars, Renault Alpine / Renault Clio V6, Renault 5 GT Turbo, etc etc
• En vele andere merken, Peugeot, Saab, Citroen (2CV)
• Ook heel veel USA aanbod!
• En uiteraard de rechts gestuurde Japanse top modellen!

– Wetgeving
De wetgeving in Japan is doorgaans wat strenger, en wordt qua verkeer goed nageleefd. Alle auto’s in Japan zijn begrensd op max 210 km/u, en te snel rijden is eigenlijk “not done” in Japan.
Wanneer de auto bij de merk dealer in onderhoud is (of tijdens de keuring), worden aldaar de gegevens (datum/KM stand) opgenomen en geregistreerd (soort NAP).
Eenmaal een auto gekocht in Japan om te exporteren, wordt er een export document opgemaakt en daarop dan ook de laatste 2 of 3 datum/KM-stand vermeld indien bekend.

Het Proces
Het is een fantastisch avontuur om je nieuwe “2e hands/collectors item/klassieker/old timer/supercar” op de veiling in Japan aan te schaffen.
Allereerst omdat je zelf bepaald wat je betaald. Jij bepaald namelijk zelf wat je (uiterste) bod word, en wat je dus uiteindelijk betaald.
Hieronder in het kort stapsgewijs het proces:
– Lid worden van een Veiling site / bedrijf in Japan

  • Om daadwerkelijk te kunnen/mogen bieden, vragen alle sites/bedrijven een soort borg. Meestal vanaf Y. 200.000(+/- E. 1.600,-). Dan zou je kunnen bieden tot Y. 2.000.000(+/- E. 16.000,-).

– Bieden/aankopen

  • Wanneer je een auto hebt gevonden, vraag je op de site de vertaling aan van het veilingblad (staan gegevens op als staat van auto/Interieur, km stand, eventuele schades, opties, etc). Als dat naar wens is doe je een bod (dit is vaak NOG niet bindend). In veel gevallen bieden deze sites/bedrijven een fysieke controle uit op de auto (kosten zitten in de fee verwerkt wanneer de auto wordt aangekocht). Deze controle bevat extra foto’s(plusminus 40/50), en/of filmpje van lopende motor. Ze checken of de Motor loopt, foutmeldingen aangegeven worden, en kijken naar de complete staat van de auto. Hier krijg je een klein rapportje van, om een nog beter beeld te krijgen van de auto. Hierna moet je (op tijd) je bod HERbevestigen (of verhogen of verlagen) zodat zij, jouw bod kunnen uitbrengen. Let wel, de auto’s zijn soms maar 2 of 3 dagen op de site te zien. Bij elke auto staat een datum/tijd wanneer deze geveild wordt, maar dit is soms al binnen 48uur. Wanneer er een persoonlijk controle kan plaats vinden, en gewenst is, moet dit wel minstens 24 uur van te voren bij de veiling site bekend zijn om dit te realiseren.

– Gewonnen/gekocht

  • Je had het hoogste bod, en je hebt de auto “gewonnen”. Je krijgt van de VS een e-mail met de bevestiging welke auto je gewonnen hebt, en tegen welke prijs (kan ook minder zijn dan je uiterste bod;). Binnen een paar dagen krijg je van de VS ook een factuur, die zij ZSM betaald willen zien. Op de factuur krijg je de volgende kosten gespecificeerd:
  • Prijs van de Auto(uiteindelijke geaccepteerde bod)
  • Insurance kosten
  • Buying fee
  • Inland transport
  • Shipping naar land/Haven van bestemming
  • Wanneer de factuur betaald is regelt de veilingsite vanuit Japan het export document en het transport via land en zee tot aan de Haven van bestemming.

– Aangekomen in haven van bestemming

  • Met de documenten, welke je hebt gekregen vanuit Japan, ga je naar een bedrijf dat voor jou de import en btw aangifte voor de invoer kan regelen.
  • Wanneer deze geregeld en betaald zijn, krijg je van dit bedrijf een document waarmee je de auto kan ophalen op de Terminal (let op, de auto heeft geen kenteken, dus je mag er niet mee rijden op openbare weg. Met groene platen of een auto ambulance uiteraard wel).

– Kenteken registratie

  • Auto’s van na 1998, moeten een individuele EU type keuring ondergaan.doordat men in Japan aan de andere kant van de weg rijdt, moet bijvoorbeeld de voorverlichting worden aangepast, de mistlamp op de goede plek branden, en nog wat kleine veranderingen, en natuurlijk voldoen aan de APK eisen van de RDW en/of van TUV/Dekra. Dit kan in Nederland via de RDW in Lelystad (lange wachttijd), of bijvoorbeeld ook via Duitsland via de TUV of Dekra. Via Duitsland is wat duurder, maar wel vaak wel iets sneller. Na deze (goed)keuring kan de auto op kenteken gezet worden, en kun je eindelijk van je auto gaan genieten.

– Overige puntjes om op te letten

  • Denk hierbij aan de wat nieuwere modellen met steeds meer software in het dashboard en de entertainment (radio/dvd/navi/telefoon) in de auto. Wanneer je deze geheel in het Nederlands wilt hebben, en goed werkend, dat soms de radio compleet vervangen moet worden, en het dashboard bij de dealer of specialist voorzien moet worden van de goede Nederlandse software. Dit kan soms best prijzig zijn, dus laat je goed informeren.
  • Door het wisselende klimaat in Japan, kunnen rubbers onder de auto ietwat uitdrogen. Denk hierbij bv aan de draagarm rubbers.

Al met al, na een grote beurt, en de software/Radio aanpassingen, rijd je vaak een ZGAN Klassieker / Supercar / Youngtimer met een zeer lage KM stand voor onze Europese begrippen. Ofwel, een Premium import ex Japan.